Witamy na stronie internetowej ZS CKR w Starym Lubiejewie :)::Nasza szkoła zmienia się dla Was :)::Witamy na stronie internetowej ZS CKR w Starym Lubiejewie :)::Nasza szkoła zmienia się dla Was :)::Witamy na stronie internetowej ZS CKR w Starym Lubiejewie :)

Archiwum - Aktualności

28 października 2014 11:52

Praktyki w Nienburgu - staż uczniów w ramach programu Leonardo da Vinci.

Czternaście dni minęło jak jeden dzień….

W sobotę, 25 października wróciliśmy z dwutygodniowych praktyk, które odbyły się w ramach programu Leonardo da Vinci w Nienburgu w Niemczech. Projekt pt. Ekologia i bezpieczeństwo w rolnictwie” realizowało 17 uczniów klas II BT, III BT oraz III BTP pod opieką pana Stanisława Antoniaka oraz moją, czyli Małgorzaty Sówki. W drugim tygodniu wspierał nas ponadto Dyrektor Tadeusz Budzisz.

Jak minęły nam te dwa tygodnie? Na pewno szybko! Zajęcia praktyczne, liczne wycieczki kulturowe oraz programowe powodowały, że nie było czasu na nudę. Już pierwszego dnia zajęcia rozpoczęły się od zapoznania z organizacją i funkcjonowaniem DEULI, zwiedzania obiektu, hal warsztatowych oraz od obejrzenia sprzętu i maszyn, którymi dysponuje DEULA, a który uczniowie mogli osobiście przetestować podczas zajęć praktycznych. Po południu należało zapoznać się z okolicą i zlokalizować najbliższe sklepy, gdyż czasu na zakupy będzie mało, a drobne upominki przydałoby się kupić najbliższym.

W kolejne dni zwiedzaliśmy gospodarstwa rolne specjalizujące się w hodowli krów mlecznych, trzody chlewnej oraz brojlerów. Każde z tych gospodarstw posiadało własną biogazownię, jedno z nich pozyskiwało prąd z wiatru dzięki wiatrakowi oraz z promieni słonecznych dzięki panelom fotowoltaicznym. Dużą niespodziankę sprawił nam absolwent naszej szkoły Paweł Michalski, który zaprosił nas, za zgodą swojego pracodawcy, do gospodarstwa rolnego, w którym pracuje od kilku lat razem z siostrą Gosią, również naszą absolwentką. Gospodarstwo to jest wiodącym producentem zimniaków na rynku niemieckim i naturalnie posiada własną biogazownię. Paweł pokazał nam ponadto inne gospodarstwo zajmujące się hodowlą krów mlecznych, w którym krowy dojone są m.in. przez robota udojowego. Wkrótce zostanie oddana do użytku nowoczesna hala udojowa w pełni zautomatyzowana, którą mieliśmy okazję obejrzeć.

Podczas zajęć praktycznych w DEULI uczniowie zapoznawali się z budową opryskiwaczy, testowali różne dysze pod kątem ich zastosowania w zależności od warunków atmosferycznych, uczyli się, jak efektywnie stosować środki chemicznej ochrony roślin, dbając jednocześnie o środowisko i o własne finanse.

Poza gospodarstwami zwiedziliśmy firmy zajmujące się produkcją sprzętu rolniczego, czyli:

• CLAAS – producent ciągników, kombajnów, sieczkarni, pras, ładowaczy oraz maszyn do zbioru pasz
  • AMAZONE – producent rozsiewaczy, agregatów uprawowych, siewników, maszyn do chemicznej ochrony roślin oraz maszyn techniki komunalnej i pielęgnacji terenów zielonych
  • Big Dutchman – producent wyposażenia do ferm kurzych oraz chlewni

Byliśmy także na aukcji bydła w Cloppenburgu – tuż przy holenderskiej granicy. Niektórzy z nas żałowali, że mamy tak małą przyczepkę ;).

Program kulturowy, a właściwie kulturalno-rozrywkowy obejmował nie tylko zwiedzanie takich miast, jak Brema, Hanower, Bremerhaven czy Goslar, lecz także przejażdżki kolejką gondolową oraz saneczkami na letnim torze saneczkowym w górach Harzu, wycieczkę do Heide Parku i związane z tym ekstremalne przeżycia na wszelkiego rodzaju kolejkach, wizytę w miasteczku koncernu VW w Wolfsburgu, oglądanie fauny i flory strefy tropikalnej, mórz i oceanów w Sea life w Hanowerze, zwiedzanie Muzeum Helikopterów w Bückenburgu oraz wędrówkę przez pięć stref klimatycznych i poznanie życia codziennego mieszkańców ośmiu krajów w poszczególnych strefach klimatycznych w Klimahaus w Bremerhaven.

Czas wolny mieliśmy tylko wieczorami. Niektórzy grali w tenisa stołowego, inni w bilard. Można było także poćwiczyć na siłowni, pograć w piłkę nożną lub surfować po internecie. Zagorzali kinomaniacy zabrali ze sobą nawet dyski zewnętrzne zapełnione filmami, by relaksować się podczas ich oglądania.

A na koniec troszkę o grupie! Tym razem również nasi uczniowie stanęli na wysokości zadania świadcząc swoją postawą jak najlepiej o naszym kraju i naszej szkole. Niezmiernie było mi miło, gdy pewnego razu podczas czekania na realizację zamówienia w restauracji, zwróciło się do mnie kilkoro Niemców z wyrazami uznania dla naszej młodzieży i ich kultury osobistej. Pewien starszy pan stwierdził wręcz, że on nie sądził, iż jeszcze kiedykolwiek spotka tak grzeczną młodzież, która rozmawia ze sobą w sposób bezpośredni, a nie poprzez smsy, w sposób kulturalny bez wrzasków i głośnego śmiechu. Bardzo dobre zdanie o grupie miał także nasz opiekun Rolf Siling i inni nauczyciele niemieccy, którzy pracowali z nami. A co my, opiekunowie sądzimy o grupie? No cóż, pewnie znalazłoby się kilka rzeczy, które nie podobały nam się i na które zwracaliśmy uwagę, ale  jakoś nie potrafię ich sobie przypomnieć…. Uśmiech

Małgorzata Sówka

Foto: Jakub Koziara

PS. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji!

Projekt został dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca, Komisja Europejska nie odpowiada za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.

Przeczytano: 829 razy. Wydrukuj|Poleć znajomemu|Do góry

Praktyki w Nienburgu - staż uczniów w ramach programu Leonardo da Vinci.