Witamy na stronie internetowej Zespołu Szkół CKR im. Szkoły Podchorążych Piechoty w Komorowie, w Starym Lubiejewie::Witamy na stronie internetowej Zespołu Szkół CKR im. Szkoły Podchorążych Piechoty w Komorowie, w Starym Lubiejewie

Aktualności

01 maja 2018 18:25 | Aktualności

Wiosenne praktyki w Nienburgu w Niemczech już za nami…

W sobotę, 28 kwietnia 2018 roku zakończyły się dwutygodniowe praktyki, zrealizowane ze środków POWER na zasadach Programu Erasmus+ w Nienburgu w Niemczech. Projekt pt. „Staż zagraniczny - szansa rozwoju i sukcesu zawodowego” realizowało 17 uczniów klasy IIBT pod opieką pana Jana Krysiaka oraz moją.

Czternastodniowy pobyt w Niemczech oceniamy jako bardzo udany. Zajęcia praktyczne, liczne zajęcia kulturowe oraz programowe powodowały, że czas mijał szybko i przyjemnie. Już pierwszego dnia zajęcia rozpoczęły się od zapoznania z organizacją i funkcjonowaniem DEULI, poznania obiektu, hal warsztatowych oraz sprzętu i maszyn, którymi dysponuje DEULA, a który uczniowie mogli osobiście przetestować podczas zajęć praktycznych.

Zajęcia odbywały się też gospodarstwach rolnych specjalizujących się w hodowli krów mlecznych, trzody chlewnej oraz opasów. Pan Martin van Lieth, właściciel gospodarstwa w miejscowości Alfstedt, jest wiodącym producentem ziemniaków na rynku niemieckim i posiada własną biogazownię o mocy 650 kW. Tu pracuje już od ośmiu lat nasz absolwent Paweł Michalski, który oprowadził nas po gospodarstwie pokazując park maszynowy. Dzięki Pawłowi poznaliśmy technologie stosowane przy uprawie ziemniaków, sposoby ich przechowywania, sortowania i przygotowania do sprzedaży. Ponadto poznaliśmy nowoczesne sposoby produkcji energii elektrycznej i cieplnej. W tej samej miejscowości poznaliśmy również gospodarstwo zajmujące się hodowlą krów mlecznych, w którym krowy dojone są w nowoczesnej, w pełni zautomatyzowana hali udojowej. Tu również pracuje nasz absolwent, Piotr Daniłowicz.

Podczas zajęć w kolejnych trzech gospodarstwach (uprawa szparagów, truskawek oraz borówki, ekologiczna uprawa warzyw oraz hodowla opasów) mieliśmy możliwość zobaczyć, jakie znaczenie mają ekologia, ochrona środowiska i bezpieczeństwo w procesach technologicznych przy produkcji roślinnej oraz zwierzęcej gospodarstwie zajmującym się ekologiczną uprawą warzyw, omówiliśmy ekologiczne możliwości nawożenia roślin oraz ekologiczne technologie ochrony roślin przed chorobami, szkodnikami
i chwastami stosowanie metod agrotechnicznych.

Podczas zajęć praktycznych w DEULI uczniowie zapoznawali się z budową opryskiwaczy, testowali różne dysze pod kątem ich zastosowania w zależności od warunków atmosferycznych, uczyli się, jak efektywnie stosować środki chemicznej ochrony roślin, dbając jednocześnie o środowisko i o własne finanse. Omówione zostały również nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne maszyn rolniczych stosowanych w produkcji roślinnej, wpływające na eksploatację zgodną z zasadami ekologii i bezpieczeństwa pracy na przykładzie siewnika HORSCH PRONTO 6 DC. Nasi praktykanci dokonywali regulacji maszyn do obróbki ziemi, a następnie wykonywali prace polowe polegające na osuszeniu gleby i na uprawie pola przy użyciu następujących maszyn rolniczych: ciągnika marki Deutz d60 z włóką, koparki Wacker Neuson, ciągnikiem Valtra N134 z agregatem ścierniskowy Lemken oraz ciągnikiem John Deere 3520 z glebogryzarką. Przygotowaliśmy siewnik do siewu, ustawiliśmy znaczniki oraz wykonaliśmy próbę kręconą. Zasiew pola pszenicą wykonywaliśmy ciągnikiem Valtra N134 wraz z broną wirnikową marki Lemken z siewnikiem pneumatycznym marki ACCORD PNEUMATIC DA.

Lecz nie tylko uprawą roli i hodowlą zwierząt żyje rolnik. W spawalniach DEULI zapoznaliśmy się z zasadami BHP na stanowiskach spawalniczych oraz doborem właściwych środków ochrony osobistej do wykonywanej pracy. Następnie każdy z nas miał za zadanie wykonać spaw zgodnie z wykonanym przez siebie projektem.

Poza zajęciami w DEULI oraz w gospodarstwach młodzież miała zajęcia w firmach zajmujących się produkcją sprzętu rolniczego gdzie poznała nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne maszyn rolniczych stosowanych w produkcji roślinnej i zwierzęcej wpływające na eksploatację zgodną z zasadami ekologii i bezpieczeństwa pracy, czyli:

  • CLAAS – producent ciągników, kombajnów, sieczkarń, pras, ładowaczy oraz maszyn do zbioru pasz
  • AMAZONE – producent rozsiewaczy, agregatów uprawowych, siewników, maszyn do chemicznej ochrony roślin oraz maszyn techniki komunalnej i pielęgnacji terenów zielonych
  • Fricke – firma zajmująca się sprzedażą używanych  maszyn rolniczych oraz produkująca maszyny do uprawy ziemi firmy Saphire, która współpracuje z polskim producentem, firmą Samasz.

W firmie MASTERRIND, instytucie inseminacji bydła, dowiedzieliśmy się, w jaki sposób pobiera się, bada i przechowuje nasienie byków. Poznaliśmy nowoczesne techniki  stosowane przy selekcji osobników  płci męskiej oraz rasy hodowlane. Dowiedzieliśmy się również, w jaki sposób dokonuje się doboru odpowiedniego osobnika z uwzględnieniem jego cech genetycznych zgodnie z wytycznymi podanymi przez rolnika. Byliśmy także na aukcji byków.

Program kulturowy, a właściwie kulturalno - rozrywkowy obejmował nie tylko zwiedzanie takich miast, jak Nienburg, Brema czy Hanower, lecz także wycieczkę do Heide Parku i związane z tym ekstremalne przeżycia na wszelkiego rodzaju kolejkach, wyjazd do Parku Serengeti na safari, wizytę w miasteczku koncernu VW w Wolfsburgu, oglądanie fauny i flory strefy tropikalnej, mórz i oceanów w Sea life oraz w ogrodach Berggarten w Hanowerze.

Czas wolny mieliśmy tylko wieczorami. Poza grą w piłkę nożną, ścigaliśmy się na gokartach, graliśmy w bilard oraz wspinaliśmy się w parku linowym See Tree. Niektórzy z nas jeździli na rowerze, inni biegali…

Na koniec troszkę o grupie! Nasi uczniowie stanęli na wysokości zadania świadcząc swoją postawą jak najlepiej o naszym kraju i naszej szkole. Bardzo dobre zdanie o grupie miał także nasz opiekun Vladimir Sidorenko oraz i inni nauczyciele niemieccy, którzy pracowali z nami. 17 uczniów z klasy IIBT okazało się bardzo zgraną grupą, współpracującą ze sobą podczas pracy i bardzo aktywną podczas wykonywania zleconych zadań. My, opiekunowie jesteśmy bardzo z nich dumni, a wyjazd uważamy za bardzo udany.

Projekt został dofinansowany ze środków POWER na zasadach Programu Erasmus+. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca.

 

M. Sówka

Foto: uczestnicy projektu

 

Niżej - linki do wszystkich galerii zdjęć z praktyk w Nienburgu:

 

Galeria 1

Galeria 2

Galeria 3

Galeria 4

Przeczytano: 325 razy. Wydrukuj|Do góry

Nienburg 2018 cz.5.

baner_stopka